Støy, lytting og forskermobilitet: En uke med kunstnerisk utviklingsarbeid

February 14 in Research by admin 0

Jeg er musiker. Jeg er også førsteamanuensis ved Jazzlinja, Institutt for musikk på NTNU.

I jobben på jazzlinja bruker jeg cirka halvparten av arbeidstida på undervisning og spennende studentprosjekt som Trondheim Bassorkester.

Hva i all verden er kunstnerisk utviklingsarbeid?

Resten av arbeidstida er kunstnerisk utviklingsarbeid, men det er her folk blir forvirra: Hva i all verden er kunstnerisk utviklingsarbeid?

I disse dager skrives tidenes første stortingsmelding om humaniora. Jeg er også medlem av Akademiet for yngre forskere, så da tenkte jeg skulle fortelle om mitt bidrag til humaniora, med noen inntrykk fra siste arbeidsuke.

Mandag: Akademiet for yngre forskere

Vi hadde møte i Akademiet for yngre forskere der et av flere tema var forskermobilitet. Det er viktig at forskningsmiljø unngår ”innavl”, og at man sørger for å få internasjonale impulser for å være internasjonalt ledende og relevante.

Fra mandagens møte i Akademiet for yngre forskere. Foto: Herdis Hølleland

Jeg har jo hele min utdanning fra Jazzlinja, så jeg er jo faktisk en av de det pekes på for å bevege mer på seg. Når det er sagt, så hadde jeg 140 reisedager i fjor, de fleste til Europa. Så jeg føler vel at jeg er relativ mobil. Men jeg skal ikke avskrive et forskeropphold hos noen av mine kolleger ved universitetene i Edinburgh eller Glasgow.

Tirsdag: Glasgow Improvisers Orchestra

På tirsdag var jeg i Glasgow og holdt en improworkshop med Glasgow Improvisers Orchestra. Dette er et ensemble bestående av sentrale utøvere innen eksperimentell musikk fra Glasgow og omegn.

Vi jobbet en times tid med en konkret lytteøvelse, basert på mye av mitt samarbeid med Lemur, men også inspirert av John Stevens og Pauline Oliveros. Sistnevnte har jeg hatt gleden av å samarbeide med ved flere anledninger. Lytteøvelsen for musikere jeg har jobbet med å utvikle, har likhetstrekk med fransk spektralmusikk og samme fremgangsmåte som ved whiskysmaking. Noe som falt i god jord hos skottene, naturlig nok. Jeg har planer om å skrive en artikkel om dette i nær fremtid.

Onsdag: University of Glasgow

På onsdag hadde jeg en ny workshop med The Contemporary Music Ensemble som består av studenter ved University of Glasgow. Det var 12 studenter, ti damer og to menn. Litt annen kjønnsfordeling enn jeg er vant til fra instrumentalister innen jazz. Her har vi en rekrutteringsjobb å ta tak i! I løpet av dagen fikk jeg forsterkninger fra to av mine medmusikanter i Lemur, Hild Sofie Tafjord og Bjørnar Habbestad.

De siste årene har jeg jobbet mye ved University of Glasgow sammen med Neil Davidson. Jeg har også samarbeidet med Professor Raymond MacDonald, som leder Reid School of Music ved University of Edinburgh, men jeg rakk dessverre ikke å ta turen innom Edinburgh ved denne anledningen.

På kvelden holdt vi huskonsert med Lemur og Neil Davidson i den lille skotske byen St. Boswells.

Torsdag: Newcastle University

På torsdag hadde vi workshop ved Newcastle University. Studentene hadde en pop- og musikalbakgrunn, som er annerledes enn vi vanligvis jobber med, så workshopen ble annerledes for oss og ikke minst for studentene, som sa de aldri har opplevd lignende.

På kvelden holdt vi konsert i et tettpakket lokale i ”The Old Police House” i Newcastle. Det var Mariam Rezaei som hadde fått i stand både workshop og konsert. Mariam er en fantastisk begavet komponist, dj og musiker i en og samme person. Gjerne samtidig.

Newcastle University (Foto: Mariam Rezaei)

Fredag: Retur Glasgow

At støyscenen står sterkt i Newcastle fikk vi bekreftet på togturen tilbake til Glasgow. Riktignok representert ved et utadvendt og generasjonsoverskridende utdrikkingslag. Full av nye inntrykk holdt Lemur, sammen med Neil Davidson, konsert i Glasgow University Chapel fredag kveld.

Glasgow University Chapel. Fra venstre Bjørnar Habbestad, meg, Hild Sofie Tafjord og Neil Davidson. Foto: Nick Fells

Lørdag: CD i posten

Lørdag var reisedag og på tide å komme hjem til familien.

Vi var på posten og hentet siste utgivelsen jeg har vært med på. Det er en CD med saksofonisten John Butcher og meg. Opptaket ble gjort i mai 2015 under Jazzfest i Trondheim. Den heter Fjordgata og jeg gitt ut på det engelske plateselskapet Confront.

Som en referanse til mer tradisjonelle forskere, kan du si at for meg er musikkutgivelser gitt ut på et plateselskap som en fagfellevurdert artikkel. Selv om det ikke gir uttelling i tellekantsystemet, men det er en helt annen diskusjon.

Søndag: Hvorfor det?

Som en hyggelig avslutning av uka var jeg vært dommer for forskerustillingen «Hvorfor det?». Utstillingen er laget av barn mellom 8 og 13 år fra Singsaker skole som har forsket på akkurat det de lurer på. Arrangementet er et samarbeid mellom foreldre og skolene.

Som dommer fikk jeg bryna meg på hypotetisk-deduktiv metode, som ikke er hovedmetoden for eksperimentelle musikere. Jeg hadde kyndig støtte fra min meddommer Børge Nordberg, som er lege og underviser medisinstudenter på NTNU. Ingeborg Helland, som også er medlem av Akademiet for yngre forskere var også dommer for et av de andre klassetrinnene.

Mine to små og meg utenfor Realfagsbygget på NTNU.

Ny arbeidsuke venter. Denne uka skal basstudentene på klassisk og jeg spille Bach. Er du i Trondheim på fredag, så stikk en tur innom Dokkhuset!

De spesielt interesserte kan ta en titt i Cristin og få et mer detaljert innblikk i hva en musikers forskning kan bestå av.

 

 

COMMENTS

Comments are closed.

LATEST PROJECTS

Read More

Upcoming shows

  • 28/06/17 Lemur in London at Cafe OTO
  • 30/06/17 Michael Duch in Leeds at Leeds University
  • 02/07/17 Michael Duch in London at 100 years gallery
  • 07/07/17 Michael Duch & Alasdair Roberts in Veierland at Veierland kirke
  • 08/07/17 Lemur in Kongsberg at Kongsberg Jazzfestival

Contact